Szkolenie lotnicze w Grecji – Wizz Air Pilot Academy

Szkolenie lotnicze w Grecji – Wizz Air Pilot Academy

Era pandemii to chyba jeden z najgorszych okresów na rozpoczęcie pracy w transporcie pasażerskim lub turystyce. Mimo tego nie dość że pracuję (jeszcze) jako koordynator operacji, to od grudnia zaczynam szkolenie liniowe. I to jeszcze pół biedy, gdyby była to linia cargo. Ale nie, lecę do Wizz Air Pilot Academy. Jednym z elementów programu jest szkolenie lotnicze w Grecji, które trwa ponad półtora roku.

Dawno, dawno temu, przed koronawirusem i w czasach, gdy w lotnictwie było normalnie, zapotrzebowanie na pilotów było olbrzymie. Stale rozwijające się linie lotnicze, lotniska i nowe rynki dosłownie eksplodujące w statystykach ruchu pasażerskiego. Niestety przyszedł zły wirus i dosłownie spacyfikował rynek lotniczy. Mniej lub bardziej słuszne obostrzenia sprawiły, że linie lotnicze zmuszone są rezygnować z części połączeń. A to oznacza mniejsze wykorzystanie samolotów, czyli część maszyn można odstawić na przysłowiowy parking pod lasem, a załogi wysłać na urlopy. Lub zwolnić. I teraz wchodzę ja, cały na biało.

Wizz Air Pilot Academy

O Wizz Air Pilot Academy mogliście kiedyś słyszeć. Generalnie zasada działania jest bardzo kusząca – wpłacasz część opłaty za kurs (inital fee), po czym, po dwuletnim szkoleniu, zaczynasz latać z lojalką na pięć lat. Brzmi spoko. Dodatkowo są jednak koszty utrzymania się na miejscu, koszty rekrutacyjne, przeloty (lub przejazdy), akt notarialny, czy też inne, pomniejsze, dodatkowe opłaty. W skrócie, Inital fee to tylko część tego co musisz wydać, aby się utrzymać na kursie. A ten nie jest w żadnym ośrodku w Polsce.

Wizz Air współpracuje w kwestii szkoleń z dwoma ośrodkami – Trener Kft. w Nyiregyhazie na Węgrzech, oraz Egnatia Aviation w Kavali w Grecji. Wybrałem ten drugi ośrodek z kilku powodów. Po pierwsze, no, Grecja. Ciepło, dobre żarcie, turkusowa woda i rewelacyjne widoki. Powód drugi jest również dość prosty – zrobiłem research odnośnie lotnisk. Kavala wygląda dużo ciekawiej niż Nyiregyhaza – lotnisko położone jest nad wodą, w pobliżu wzgórz, na nadmorskiej równinie, niedaleko wyspy Thasos. Znając specyfikę klimatu w Europie wiem, że są tam dość wietrzne okresy, zwłaszcza jesienią i zimą, a latem burze potrafią szybko się tam tworzyć i są gwałtowne. To sprawia, że latanie w rejonie Kavali może być wyzwaniem, ale jeśli nauczysz się tam latać, to nie powinno być większego problemu na innych lotniskach.

Szkolenie lotnicze w Kavali

Zgodnie z założeniami programu, przede mną około 17-19 miesięcy szkolenia Ab Inito (od podstaw) ATPL(A). Później czeka mnie szkolenie symulatorowe i type rating na Airbusy A320. Zanim jednak będę dopuszczony do symulatora Airbusa A320, czeka mnie masa teorii i 200 godzin do wylatania na samolotach General Aviation. W przypadku Egnatia Aviation są to głównie Diamondy DA20, DA40 i DA42. Zaczynamy tradycyjnie wykładami i sesją egzaminacyjną, później w planach jest zapoznanie z lotniskiem i sprzętem, zajęcia w hangarze, oraz loty zapoznawcze. Dalsza część to szkolenia z instruktorem, coraz większa autonomia pilotażu, aż w końcu następuje lot sprawdzający i po nim pierwszy lot samodzielny.

Dalsza kariera to kolejne godziny do wylatania, szkolenia z lotów nocnych, lotów tylko po przyrządach, czy lądowania w innych niż Kavala portach lotniczych (w grę wchodzą głównie pobliskie porty w Płowdiwie, Salonikach, Aleksandropolis, czy drugi oddział Egnatii w Kozani). Z tego co wiem na teraz, egzaminy międzynarodowe będą pod koniec lub już po wylataniu niezbędnych godzin, w tym ICAO English Exam. Na koniec sam Wizz Air decyduje, czy spełniam ich oczekiwania i dodatkowo mam Release Check – sprawdzenie, czy nadaję się na pilota liniowego, nawet mimo niezbędnych licencji. Dopiero tak zaopatrzony i przetestowany mogę wcisnąć się w wolne sloty do Budapesztu.

Całe szkolenie lotnicze w Wizz Air Pilot Academy trwa, łącznie z type rating, nieco ponad dwa lata. W tym czasie postaram się opisać to, co będę w stanie. Niebawem ruszy bowiem cykl Z Życia Kadeta, który przybliży Wam szkolenie Ab Inito ATPL(A), a później także type rating.

Przedstawione na blogu treści są prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem żadnej z firm z którą współpracuję, bądź współpracowałem. Oznacza to, że zawarte tu treści nie są stanowskiem firm Welcome Airport Service, Wizzair, czy Egnatia Aviation.

2 thoughts on “Szkolenie lotnicze w Grecji – Wizz Air Pilot Academy

  1. No to przed Tobą najfajniejszy okres lotniczego życia! Beztroskie przepalanie ponad 100h samodzielnego nalotu, jedyny taki moment w karierze 🙂 A z ciekawości, szkolenie jest do ATPL frozen (CPL+IR), czy kończy się kiedy zrobisz pełnego ATPL już latając w linii (1500h)?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *